Sesam

Sesamfrön är den nya stora grejen i mitt liv, känner jag.

Sesamfrö, Sesamum indicum, är en växt i familjen sesamväxter och odlas i Kina, Indien, Central- och Sydamerika. Fröna är rika på mineraler, E-vitamin, fleromättat fett och protein. De säljs både utan och med skal. Med skal erhålls större andel järn och kalcium. Sesamfrön innehåller betydligt mer kalcium än vanlig komjölk.

Går att använda till bakning av bröd, till att göra vegetariska pastejer såsom hummus eller till att göra vegetariska färser. Ihop med vatten kan man lätt göra sesammjölk. Fungerar även bra rostade i sallader. Ur sesamfrön utvinns också sesamolja, som tidigare användes både som matolja och för medicinskt bruk.


Näringsinnehåll (100 g)
Energi2 432 kJ (582 kcal)
Protein18 g
Kolhydrater18 g
Fett53 g
- Varav fleromättat22 g
Kalcium110 mg (oskalade 1 160 mg)
Järn2,4 mg (oskalade 10,5 mg)

/Wikipedia

Vilket frö!

Ikväll har jag gjort sesammjölk med banan, vaniljsocker och vindruvor. Kornigt men mycket drickbart. Jag är proteinstinn eftersom det känns lite som att jag gått på någon sorts bakvänd GI-metod sista tiden, iallafall dagtid.

Andra bra gejer att slänga i absolut all mat man kommer åt: citronsaft, svamp och senap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0